item2
#1
INFOBLOGARCHIVESEARCHLINKS

H: Telefonen ringer, plocka upp handen.

J: Det finns ögonblick då ingen känner igen sig eller förstår. Det finns gemenskap byggd på exkludering, texter som ingen kan genomskåda.

H: Av alla genomskinliga händer, vill jag att mina ska vara öppna.

J: Jag målar mina naglar vita för att händerna aldrig är rena.

H: Jag bet sönder mina händer men naglarna är hela.

J: Det finns inget helt under solen.


H: Queer som beteckning på olika icke-normativa köns/genuspositioner inkluderande de heterosexuella.

J: Sapfo är väl queer i alla fall. Hon som är både ett svart hål och en lysande stjärna, hon som inte finns. Hon som är poetry in motion. Fragment och tomrum, inte förlust.


H: Ty hennes like finner man inte längre bland flickor, käre brudgum

J: Jag tror ingen flicka som sett solens ljus någonsin kommer att vara så skicklig

H: Jag förväntar mig inte att vidröra himlen

J: På en mjuk kudde låter jag min kropp falla

H: Dödliga kvinnor, det ska du veta alla mina bekymmer

J: Daggiga flodstränder, hela natten vaken.

H: Framför allt, förirrar sig.

J: Hon blev vilseledd.

H: Att jag ber, detta jag vill.

J: Natt, jungfrur, hela natten.

H: Min tunga brister, genast löper en fin eld under min hud, ingenting ser jag med ögonen.

J: Och jag åt dig från denna vita get.

H: Skakar stillheten, utmattningen, sinnen, sitter ner. Men kom, vänner, dagen närmar sig.


J: Queer som beteckning på detta:

H: Som kadett vid Frälsningsarméns krigsskola, ett internat för utbildning av frälsningsofficerare, får man under det årliga fälttåget ute i landsorten bl. a vara med i en framställning kallad ”förr och nu”, där varje kadett på något sätt åskådliggör vad han eller hon sysslade med när kallelsen till uppbrott kom. Avsikten är givetvis också att demonstrera en livsförvandling.


J: Queer som synonym för lesbisk, gay, bisexuell eller transidentiteter.
Citat Karin Boye:

H: Inom allt levande fortgår skapelsen. Liv i egentlig mening är nyskapelse. Inte av yttre ting – de är bara synliga tecken på de inre förloppen och kan också vara döda upprepningar – utan av nytt liv. Den yttre döden kan ingen av oss någonsin fatta, vi kan aldrig snudda vid dess väsen. Den levande döden känner vi alla: när bråten samlar sig över det växande, tills det inte orkar ta sig upp mer, när alla vägar redan är gamla och upptrampade, när en själ blir steril.

Fruktbarhet kommer ur tillit. Den som vågar se och uppleva också vad han förut inte sett och upplevt, han är den fruktbare. Ofruktbarhet kommer ur rädsla. Rädsla är början till den levande döden.


J: Citat, The Ultimate Guide to Strap-on sex:

H: The first time I had sex with a dildo and harness was in 1972. I was 17, sleeping with an older woman (she was 32). Sex toys were scarce in Humboldt, so we improvised with zucchini and duct tape.


J: Texter av Boye och om dildosar är inte för mig automatiskt litterärt queera.

H: Det är dom inte för mig heller. Det beror på i vilken kontext dom befinner sig.

J: När Boye i sin text drar en skarp gräns mellan det yttre och det inre och gör det fruktbara till gott och det sterila till sämre ligger hon i mina ögon nära en straight tanketradition.

H: Jag kan inte läsa något av Karin Boye utan att samtidigt tänka på hennes roman Kris från 1934. Den gestaltar en ung kvinnas spirande kärlek till en annan kvinna. Romanformen är totalt modernistisk, söndersliten. Den är både extatisk, sinnessjuk, überreligiös, skönhetsdyrkande och hårt kroppslig. Det tänker jag skulle kunna vara queert.


J: Tänker du att dina böcker är queera, är någon av dem mer queer än de andra?

H: Snarare tänker jag att det inte finns någon av mina böcker som inte är queer. Men jag kan inte tänka på dem i termer av mer eller mindre queer. Mina böcker är också en massa andra saker. De är annan litteratur. De bor i andra böcker. Jag kan tänka på dem ur biografiska aspekter, samhällspolitiska aspekter, teoretiskt sett hämtar jag inspiration från en brokig skara filosofer, inte minst från den feministiska kontinentala traditionen.

Är dina böcker queer?

J: Jag vet inte. Båda, framför allt den som kommer, förhåller sig starkt till ett uppfuckande av den linjära berättelsen som den sanna berättelsen. Båda är försök att tänka kring och rubba maktordningar i språket, det vill säga i världen. En av dessa ordningar är heteronormativiteten.

H: Det låter som att dina böcker är queer, men också en hel massa andra saker.

J: Jag hoppas det.

H: Det hoppas jag också.

 

THE END